De eerste dagen in Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Danique Beekmans - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Danique Beekmans - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Yogyakarta

Door: Danique Beekmans

Blijf op de hoogte en volg Danique

11 Februari 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal!

Ik ben pas 4 dagen in Yogyakarta, maar wat heb ik al veel ervaringen opgedaan.
Zaterdag ben ik in mijn hotel opgehaald door mijn contactpersoon Esfie en haar vriendin Tika, die ook op Teruna Bangsa (de school waar ik stage ga lopen) werkt als leerkracht van de 'playgroup'. Dit is een soort creche voor kinderen van 3-4 jaar. Esfie is vakdocent Engels voor meerdere klassen. Zij hebben mij een tourtje door het drukke Yogyakarta gegeven op de brommer. Hierbij hebben ze mij geholpen bij het halen van een indonesisch simkaartje en hebben mij enkele woongelegenheden laten zien. Want ik heb mijn hotel maar voor een weekje vastgelegd.
In eerste instantie zei ik dat ik weinig criteria had aan het plekje waar ik zou gaan wonen. Airconditioning en wifi zou voldoende zijn. Later kwam ik er achter dat enkele andere dingen vrij noodzakelijk zijn, die wij Nederlanders als vanzelfsprekend zouden beschouwen. Neem bijvoorbeeld een wc waar je op kan zitten, een douche, een raam of geen schimmel. Uiteindelijk hebben wij een heel mooi, nieuw appartementencomplex gevonden die al deze eigenschappen bezat en ook nog eens een mooi balkon had met een prachtig uitzicht op Yogyakarta en zijn rijstvelden. Deze plek heb ik doorgespeeld naar mijn studiegenoten die hier inmiddels al zijn ingetrokken. Ik zal daar komend weekend intrekken. Dus we zitten gezellig met zijn allen bij elkaar! Tevens is de derde verdieping een half miljoen rupiah goedkoper, ' because indonesian people are lazy', aldus Tika. Ik heb een erg gezellige middag met Esfie en Tika gehad.
Verder ben ik de eerste dagen zelf op ontdekkingstocht gegaan door de buurt. Ondertussen ken ik al aardig wat straatjes. Sinds gisteren verblijven er ook twee Nijmeegse pabostudenten in hetzelfde hotel als ik. Later kwamen we er achter dat zij mijn reisgenoten ook al ontmoet hadden. Gisteren liep ik met hen over straat. Aardig wat groepen meiden zeiden giechelend, gillend en roepend gedag tegen deze ' Giant Heads'. Het is wel alsof je met Take That over straat loopt. Komende zaterdag is er een 'full moon' - party aan het strand van Yogyakarta. Hier kijk ik erg naar uit.
Vandaag was mijn eerste dag op Teruna Bangsa primary school. Scholen beginnen hier om 7.30 en de playgroup gaat naar school tot ongeveer 10.30. De onderbouw tot 12.00 en de bovenbouw tot 14.00. Het eerste deel van de dag heb ik bij de playgroup gezeten. Dit is erg mooi om te zien. In schooluniformpjes lijken de kinderen op kleine zeemannetjes. Heel erg schattig! Ze waren erg nieuwsgierig naar mij, omdat ik er natuurlijk anders uit zie. Ze begrepen niet dat ik geen Bahasa (dit is de Indonesische taal) sprak. Dus na veel verhalen van hen en een ongemakkelijke glimlach als reactie terug, kregen de kinderen toch langzaam in de gaten dat ze op een andere manier contact moesten maken. Ik heb de rest van de dag aardig wat kinderen op mijn schoot gehad en handjes vastgehouden.
Een van de kleuters uit Tika's groep had tegen haar moeder gezegd: MAMA! Er zit een echte BARBIE in mijn klas! Vervolgens besloot ze mij een snoepje aan te bieden, waarop ik reageerde met: Terima kasih, Patri! (dank je wel, Patri). Ze kon haar geluk niet op dat de barbie haar naam wist. Heerlijk!
Ik merk wel heel duidelijk dat er een machtenscheiding aanwezig is hier. Naarmate je ouder wordt, des te meer aanzien dat je krijgt. Als 'boelie' (blanke) heb je sowieso al meer aanzien, lijkt wel. Toen ik de klas binnenkwam werd door een leerling meteen in het Bahasa aan mij gevraagd wie het gebed mocht leiden. Ik werd dus direct als leerkracht beschouwd, terwijl ik me nog niet eens had voorgesteld.
Het hotel waar ik nu verblijf is prima, maar ik kijk er toch wel naar uit om volledig te settelen. Mijn eigen plekkie, dichtbij mijn studiegenoten, duidelijkheid over handige vervoersmiddelen en het kennen van belangrijke routes en plaatsen.
Ook kijk ik natuurlijk uit naar de toeristische plekjes hier, zoals bijvoorbeeld de borobudur tempel. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 11 Februari 2014 - 11:37

    Jose:

    Ha Barbie haha

    Wat heb je dit verslag weer mooi geschreven !
    gelukkig gaat het dan nu eindelijk beginnen ,
    waar je voor bent gekomen !
    fijn dat de eerste indruk al goed is ,dat is toch het halve werk.
    hopelijk ben je snel gesetteld ! Danique heel veel succes geniet ervan en tot het volgende verslag !!

    Xxx jos en jose


  • 11 Februari 2014 - 12:18

    Nelly:

    Terima kasih,Barbie dat je ons laat meegenieten van jou belevenissen.
    Ik hoop dat je vlug gesetteld bent op je nieuwe stekkie.
    Mooi dat de kids je meteen accepteren maar jou kennende kan het ook niet anders,
    heel veel werkplezier en dikke knuffel van ons.

  • 11 Februari 2014 - 12:43

    Die Mammie:

    Hey schattie van me, kaai goed joh, wat een schatjes, als ik jou zo hoor, kun je straks niet zo'n klein zeemannetje mee naar huis nemen als souvenier. Ik heb toch een kamer over, wel fijn hoor dat je samen een complex kunt huren, ben je tenminste niet zo alleen. Volgens mij heb je het druk met alles te bekijken. Fijn dat je het daar ook naar je zin hebt, en ja een fijn wc zou ook niet gek zijn. Ik ben zo blij dat het goed met je gaat, dan gaat het met mij ook goed. Nou ik verheug me inderdaad op het volgende verslag, wat je weer fantastisch verwoord hebt, maar ja de appel valt niet ver van de boom ( ehum) . Nee schat echt weer super gedaan. Veel plezier nog en geniet ervan. Dikke vette x weer van ons, fijn om te lezen hoe het met je gaat. Love you schat xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 11 Februari 2014 - 12:50

    Jan V Lieshout:

    Zo te lezen heb je al goed naar je zin •• het is voor de eerste keer op facebook ik vindt leuk om bij te houden gr jan

  • 11 Februari 2014 - 13:09

    Maarten:

    Heej Danique,

    Erg leuk geschreven en dus ook erg leuk om te lezen. Geniet er van daar en door lekker veel levenservaring op zou ik zeggen.

    Wij blijven je volgen !!

  • 11 Februari 2014 - 17:33

    Tante Marij:

    weer leuk geschreven meid kijk al uit naar je volgende verslag spannend veel succes meid met alles wat er nog op je pad komt xxx

  • 11 Februari 2014 - 20:46

    Rens:

    Ik ben trots op je schatje! al mis ik je wel ;)

  • 11 Februari 2014 - 23:05

    Rianne:

    Hoi Danique,
    Nog geen week weg en dan al zoveel ervaringen en.....dat worden er alleen nog maar meer!!
    Erg leuk geschreven en dat je daar aan het genieten bent is wel duidelijk. Suc6 met het "overhuizen" komend weekend en.....tot het volgende verslag.
    Grxxtjs Paul en Rianne

  • 12 Februari 2014 - 20:56

    Opa & Oma Vera :

    Hallo Mopje (Danique ) wat heb je weer een mooi verhaal om jaloers op te worden het is voor je een heel ondekking en voor ons heel spannend diverse keren kijken opa en oma op onze horloge en zeggen dan ons Daniqueje op school is of ze ligt nu te slapen we houden je in de gaten al zien we je op dit moment niet wees trots op jezelf dat je dit ondernomen hebt,
    het is voor je een heel ervaring en straks kun je terugzien op een reis die je maar eens in je leven onderneemt.

    Succes de komende dagen als je verhuist naar je appartement.
    Dag Barbie ( Pas goed op je zelf )

    Groetjes Opa & Oma

  • 13 Februari 2014 - 16:14

    Petra Van Hulten:

    Hoi Danique'

    O, die kindjes....zo schattig, breng er voor mij ook maar 1 mee!!!!
    Fijn dat het goed met je gaat.
    Beetje jaloers ben ik wel , toch geweldig(al zal het soms een beetje moeilijk zijn).
    Goede keuze volgens mij om bij de andere meiden te gaan verblijven.

    Goed les nemen wat het scooter rijden betreft, maar als ik zag hoe snel je je rijbewijs had , komt dit ook wel goed.

    Heel veel succes op school,
    En veel plezier met alles wat je onderneemt!!

    Dikke kus van ons

    Xxxxx

  • 13 Februari 2014 - 23:49

    José:

    Ha danique

    Wat fijn dat ik je vanmiddag gesproken heb op Skype bij mama !
    Je bent dan Toch zover weg ,maar dan toch zo dicht bij .
    Nu ik dit zit te schrijven word jij alweer bijna wakker en begint je dag alweer ,
    Er ik ga zo maar eens lekker slapen.

    Danique ik ben super trots op jou .
    Ik zag je hier in loon op zand ook soms dagen niet maar je nu zover weg bent .
    mis ik je toch wel , jaja die familieband zit diep !

    Danique heel veel succes met alles
    en spreek je snel weer !!!

    Xxxxxxx José



  • 14 Februari 2014 - 16:27

    Michael Kim En Nino:

    het danique, even een klein berichtje van ons, we lezen dat alles goed met je gaat en dat je al heel wat meegemaakt hebt en dat in inderdaad nog maar 1 week…..geniet ervan en nog heel veel plezier en een dikke kus van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danique

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2414
Totaal aantal bezoekers 14562

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstudeerstage Indonesia

Landen bezocht: